Joonistamise kaudu otse kultuuriloo keskele

Eesti Rahva Muuseumi 26. koolidevaheline võistujoonistamine toimus 7. detsembril, teemaks seekord „Valguses ja varjus“. Joonistama tuli 163 õpilast 36 koolist üle Eestimaa.

Tagasivaate tegusale päevale teeb Pärnu Mai kooli õpetaja Edda Teearu. Loo lõpus on ka Angeliina, Ühisgümnaasiumi 11. kl õpilase tagasiside.

Pärnu linna koolidest võtsid ERMi võistujoonistamisest osa Sütevaka Humanitaargümnaasium, Ühisgümnaasium, Mai kool ja Tammsaare kool. Panime ennast kohe varakult kirja, sest tegu on õpilaste ja ka õpetajate jaoks toreda ja omapärase üritusega.

Pärnust osalenud võistlejate ühispilt: (vasakult) Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasiumi üpilased Rebeka Solman (7. kl), Rebecca Toomesoo (7. kl), Kirke Kirt (11. kl), Mirel Kallas (10. kl), Angeliina Laanepõld (Pärnu Ühisgümnaasium, 11. kl),  Kira Kiriltseva ja Adeliina Vilgas (Pärnu Tammsaare Kool, 5. kl) , Kirke Mari Suu (Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasium, 9. kl), Katiriin Linno (sama kool, 9. kl). Ees Gertrud Kivisto ja Mirelle Kurig (Pärnu Mai Kool, 5. kl). Foto: Erakogu

Adeliina Vilgas, Pärnu Tammsaare Kool, 5. klass. Foto: Erakogu

Võistlusmoment on õpilase jaoks oluline. Õpetajale on tähtis aga võimalus tuua õpilane eesti ja soome-ugri rahvaste kultuuriloo keskele, ja kui seda saab teha joonistamise kaudu, on see suurepärane.

Õpilastele meeldis üritus väga. Kunstitundides sai ju räägitud, mida ERM endast kujutab, kui oluline on meie kultuuriloo talletamine, samuti oleme vaadanud muuseumi virtuaaltuuri. Kuid koolitunnis räägitu tundub paljudele siiski igav, ka ei tunta erilist vajadust meie kultuuriloo üle mõtiskleda, kui just gümnaasiumi kirjandustundides ei pea seda tegema.

ERMi oli enne külastanud kaks õpilast, enamikule jaoks oli see täiesti ainulaadne uus kogemus. Kui läbi libeda ja lume Tartusse kohale jõudsime, oli õpilaste imestus suur – pikk-pikk maja keset valget lagedat välja, ees tohutu sissepääs… Sisenesid nagu mõne tundmatu looma avatud suhu.

Mia Paluoja, 7. klass, Pärnu Mai kool. Foto: Berta Jänes

Kira Kiriltseva, 5. klass, Pärnu Tammsaare kool. Foto: Berta Jänes

Katiriin Linno, 9. klass, Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasium. Foto: Berta Jänes

Maria-Leida Kuusk, 7. klass, Pärnu Mai kool. Foto: Berta Jänes

Eksponaatide valimine joonistamiseks oli veidi keeruline, sest seda tuli teha kiiresti. Kui oled aga noor ja/või teisest rahvusest, siis pole sul eriti aimu meie pikast kultuuriloost. Sa oled justkui millegi suure keskel ja peas on tohutu virvarr ning samas kohustus („õpetaja võttis mind ju kaasa, ma pean midagi tegema“) – nii pole midagi imestada, kui joonistatakse kraanikausi all olevat torustikku.

Õpetajana pean ütlema, et mõnedki õpilased ei osanud süveneda eksponaati, mida nad joonistasid. Nad ei lugenud teavet selle kohta, võtsid ette liiga suure ülesande ja joonistasid esemeid või reklaami meeldimise järgi, seda oma konteksti panemata. Samas Sütevaka gümnaasiumi näitel saab öelda, et kui joonistad, peab pea ka töötama. Joonistamine ei ole lihtlabane maha joonistamine, seda suudavad paljud, aga oma joonistusega midagi öelda on palju keerulisem.

Tore on see, et paljud õpilased tundsid lihtsalt rõõmu väljasõidust ja joonistamisest. Mõned olid muuseumist vaimustuses ja lubasid oma vanematega kindlasti tagasi tulla, mõned jäid väga mõtlikuks… Tore oli ka see, et õpilaste joonistused pandi kõik välja ning nad said ise vaadata-võrrelda ja mõelda, mida oleks võinud praegu või mida saaks tulevikus teistmoodi teha.

Mirelle Kurig, 5. klass, Pärnu Mai kool. Foto: Berta Jänes

Adelina Vilgas, 5. klass, Pärnu Tammsaare kool. Foto: Berta Jänes

Gertrud Kivisto, 5. klass, Pärnu Mai kool. Foto: Berta Jänes

Avigeja Käkinen, 8. klass, Pärnu Tammsaare kool. Foto: Berta Jänes

Rebecca Toomesoo, 7. klass, Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasium. Foto: Berta Jänes

Anet Ivanov, 8. klass, Pärnu Tammsaare kool. Foto: Berta Jänes

Kirke Mari Suu, 9. klass, Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasium. Foto: Berta Jänes

Rebeka Solman, 7. klass, Pärnu Sütevka Humanitaargümnaasium. Foto: Berta Jänes

Angeliina Laanepõld, 11. klass, Pärnu Ühisgümnaasium. Foto: Berta Jänes

Pärnu Ühisgümnaasiumi õpilane Angeliina Laanepõld:

Mulle meeldis see võistlus, sain töötada omaette. Sain oma muusikat nautida ja samal ajal joonistada. Mul oli väga hea idee enne kohale jõudmist välja mõeldud ja sain kohe tööle hakata. Teema oli ka minu jaoks sobilik, joonistasin varju esivanema käe ja valgusesse uuema põlvkonna käe, mõlemale tegin sama mustriga käise ehk siis kandus üle rahvariide traditsioon. Aega oli minu jaoks küll natuke vähe, oleksin soovinud veel parema töö teha. Põrandal istudes töötamine oli ka väga huvitav ja teistsugune, väga hull ei olnudki. Mulle meeldib sellistest üritustest osa saada ja sain väga hea kogemuse ja kindlasti soovin järgmine aasta uuesti minna.

Aitäh toreda päeva eest!

Vanuserühmas 10.-12. klass pälvis I koha Mirel Kallas (Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasium, 10. klass) ja eriauhinna Kirke Kirt (sama kooli 11. klass).

Mirel Kallas, 10. klass, Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasium. Foto: Berta Jänes

Kirke Kirt, 11. klass,Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasium. Foto: Berta Jänes

Lisa kommentaar