Hannes Kruuse, Maarja Posihnova, Audra Mišinite ja Käti Paavo, Voco giidieriala õpilased.
Paar kuud tagasi saime meie, Tartu Rakendusliku Kolledži giidi eriala õpilased, suurepärase võimaluse teha oma suvepraktika ERMis. Praktika on hea viis saada konkreetsem ülevaade oma erialast ning panna proovile oma teoreetilised teadmised. ERM oli oma mastaapsuses ja teemaderohkuses ideaalne koht selleks.
Juba esimesel kohtumisel praktika juhendaja ja töötajatega olime rõõmsalt üllatunud, kui sõbralikud kõik olid. Nädalate jooksul käisime ERMi giidide järel paljusid programme kuulamas ning küsisime agaralt küsimusi kõige kohta. Eks küsimusi oli mitmesuguseid, aga isegi rumalatele küsimustele vastati alati naerusuiselt ja nii et tekkinud kordagi tunnet, et oleksime vales kohas või valede inimestega. Naljakas lugu juhtus ka ühel koosolekul. Meile esitati ülesanne, anti aega lahendus välja mõelda ning pärast meie pikka paljusõnalist vahutamist märgiti sõbralikult, et kahjuks saime nii küsimusest kui ka teemast valesti aru! Küll aga kiideti sama hooga meie oskust hakata tühja koha pealt soravalt ja huvitavalt juttu vestma. Eks see tuleb giididele kasuks küll!
Lisaks näitusesaalides uudistamisele ja ERMi giidituuride kuulamisele saime tutvuda ka muuseumi tagatubadega. Üllatav oli näiteks vaadata, kuidas töötab muuseumi fotograaf ning miks tema amet oluline on. Muuseumil on sadu tuhandeid esemeid, mida pildistada, ja fotograafidel on tõeliselt aukartustäratav ülesanne jäädvustada iga väiksemgi osa muuseumi varast. Arvestades kogude suurust jätkub aga ka giididele põnevat tegevust lõputult.
Üheks esimeseks ürituseks, mille korraldamisest ja läbiviimisest osa saime, oli Eesti lipu päev. Ajurünnaku käigus oli tore näha, et korraldusmeeskonda kaasati inimesi ka väljastpoolt muuseumi ning kõik said oma ideid välja pakkuda. Meie, praktikantide roll oli aidata läbi viia töötubasid ERMi silla-alal. Lastele oli välja mõeldud mitmesugused näpuharjutused: helmekeede valmistamine, ehisnööri punumine, rukkililleprossi tegemine jne. Ükski teoreetiline õppetund koolis ei suuda paremini ette valmistada giidi tema tööks kui otsene osavõtt üritustest. Laste õhin ja see, et giidil on vaja jagada õpetusi vahel korraga kolmel rindel, teen hääle karastunumaks ja meele kannatlikuks. Nii mõnelegi muutus aga just lastega töötamine väga hingelähedaseks ja eks seda sai suve jooksul praktiseeritud küllaga! ERMis toimusid nii kolmepäevased lastelaagrid kui ka tuurid ja töötoad. Saime ka ise palju oskusi juurde. Näiteks õppisime, kuidas valmistada kasetohust vilepilli või komi lahtist pirukat šanga’t. Elavalt on meelde jäänud ka kaltsunukkude valmistamise töötuba, mida mõnel korral tuli lausa mitu korda päeva jooksul läbi viia. Põnevust lisas veel seik, et enne töötuba tuli paras ports riidest toorikuid ette valmistada. Neid sai lõigutud ja joonistatud üle 800 tüki!
Üheks suureks missiooniks, mille ERMi haridusosakond on enda peale võtnud, on ajarännakute korraldamine. See kontseptsioon töötati välja juba 1980. aastal Rootsis Kalmari muuseumis kohaliku ajaloo ja kultuuripärandi õpetamiseks. Ühel juunikuu päeval aitasime seega õpilastel rännata aastasse 1869, mil oli vaja Eesti esimest üldlaulupidu ette valmistada. Ajarännaku puhul on tegu on mängulise olukorraga, kus on olemas nii stsenaarium, tegelased kui ka toimumiskoht. Soovitatav on riietuda ajastukohaselt. See oli meile täiesti uus kogemus, seega võtsime mängust osa samasuguse õhina ja huviga nagu õpilased. Laulsime koorilaule, valisime välja riideid, mida laulupeolised võiksid kanda, samuti toite. Õppisime ajarännaku käigus koos õpilastega, kuidas ise võid teha ja suure pussnoaga leivapätsi lõigata (oskus, mis tänapäeva viilutatud leiva ajastul hakanud lastel kaduma!). Kindlasti tekitas kogu üritus meis palju mõtteid ja ideid tulevikuks. Tähenduse omandasid lõpuks ka koolis pakutavad draamatunnid, mis tundusid nii mõnelegi õppurile seni natuke tüütud. Ajarännakul osalevate õpilaste kaasahaaramiseks on kindlasti vaja veenvat oskust ise kõigepealt rolli sisse elada. (1. Praktikandid 2. Korraldajad ja praktikandid 3. Laulukoori proov 4. Praktikant teeb võid 5. Leivalõikamise õpetus)
Meie suvepraktika oli igati huvitav ja elamusterohke. Saime palju teadmisi giiditööst, aga avastasime nii mõndagi ka enda kohta, mis puudutab meie oskusi ja eelistusi. Kuna giidiõpe kestab kaks aastat ja ERMi sõbralik seltskond lubas meil ka talvehooajal praktikat jätkata, siis kindlasti kohtate meid, kui muuseumi külastate. Võtke meil siis nööbist kinni ja pange meie teadmised proovile!