Tekst: Karl-Erik Hiiemaa, konservaator
Fotod: Anu Ansu, fotograaf
Kuna olen ka varem vanatehnika ja mootorrataste taastamisega tegelenud, siis oli töö selle jalgrattaga mulle põnevaks väljakutseks. Samas on see üks keerukamaid töid, mida teinud olen. Usun, et minu suurimaks trumbiks selle jalgrattaga tegelemisel oli isiklik huvi objekti vastu ja ühildumine minu hobiga. Et leida terviklik ja parim lahendus jalgratta taastamiseks, tuli teha kaalutletud otsuseid. Museaalina peab ratas vastama paljudele nõuetele, nagu protsesside pööratavus, eksponeeritavus, terviklikkus ja samas võimalikult vähene sekkumine.
Üldvaade konserveeritud jalgrattast
Väljapuhastatud ‘’Premier Coventry Co.’’ embleem
Jalgratta keskjooks pärast konserveerimist
Kasutusjäljed ja ajaga kaasnevad muudatused on tihtipeale väga olulised, andes esemele legendi või isikupära – seega on tähtis, et need konserveerimisprotsessi käigus ei kaoks.
Konserveerimismenetlus nõudis kaalutletud ja ettevaatlikku demonteerimist ning jalgratta täielikku puhastamist mustusest ja korrosioonist, mis oleks edasist säilimist ohustanud. Objekti ohustatud pinnad on viimistletud isoleerivate ja kaitsvate materjalidega, vältimaks hapniku, õhuniiskuse või kahjulike keemiliste ainete ligipääsu ja reageerimist.
Jalgrattale sai valmistatud ka tugikonstruktsioon, mis tagab ohutu eksponeerimise ja transpordi, ning välistab eseme omaraskusega toetumise ratastele ja varem purunenud raamiosadele.
Sadulale on lisatud originaalitaoline pingutuselement lähtuvalt tootekataloogi pildist
Tootekataloogi pilt pärineb veebileheküljelt automoto.ee
——————————————————————————————————————–
Vaata loo esimest osa siin:
Jalgratas ‘’Premier’’ – roostes ja räsitud osadest eksponeeritava jalgrattani