Reet Piiri, ERMi kuraator
Jõulukuusk on jõulutunde keskpunktis, olgu see kodus, linnaväljakul või töökohas. Jõulukuusk ei jäta kedagi ükskõikseks, sellest ei kõnnita niisama mööda. Ikka hinnatakse pilguga kuuse käharust, jäädakse silmitsema ehteid ja küünlaid.
Eesti Rahva Muuseumi esemekogu kaudu saab piiluda, millised on olnud võimalused ja kombed selles aastast aastasse korduvas rituaalis, kuuse ehtimises. Rohkem kui üksteist kuud karbis seisnud ehted võetakse ükshaaval välja ja sätitakse kuusele. Pisike kuusehe loob emotsionaalse sideme olnuga.
Saksamaal alguse saanud jõulukuuse tuppatoomise komme jõudis 19. sajandi jooksul ka Eestimaale. Esimene kujutis küünlasäras jõulupuust on näha Eesti Postimehe jõulupildil 1864. aastal.
Esimesed kaunistused, mis jõulupuule riputati, olid söödavad: õunad, pähklid, piparkoogid ja kringlid, pihlamarjakobarad, värvilisse paberisse keeratud pikad karamellkommid. Pärast küünalde põletamist söödi kõik see kraam ära. Nii oli teistelgi rahvastel. Kuusele riputatud söödav kraam sümboliseeris küllust, jõukust ja viljakust. Sümboolne söömine (lastele oodatud sündmus) hakkas asendama meie vanu rituaale: viljavihu tuppa toomist ja viljasaagi ennustamist õlgede lakkeviskamise järgi.
Klaasist kuuseehteid – õhkõrnu klaaskuule, jääpurikad, helmekeesid, puuviljakujundeid – hakati tootma 19. sajandi keskpaiku Saksamaal Lauscha klaasitööstuses. Sama sajandi lõpus kaunistasid mõnegi eestimaalase kodust kuuske klaasmunadest ja krõllidest ketid ning vanikud.
Nii-öelda tavalisele inimesele olid siiski kättesaadavamad paberist või papist välja lõigatud tärnid, tähed, inglikujud. Värvilistest paberiribadest kleebiti kokku pikki kette, okstele anti lumevalgust valgete villatopsudega. Kuldse või hõbedase paberiga kaetud papist jõulutäht kinnitati kuuse latva, kus see sümboliseeris Petlemma tähte.
- aastate majanduskriis väljendus ka jõulupuul. Kuuseehteid valmistati nii papist kui papjeemašeest, mõni teenis sellega elatist.
- aastatel Eesti kodudes kasutatud jõuluehted näitavad kasvanud jõukust. Ehted on särvad ja värvilised: klaaskuulid, peene töötlusega looma- ja linnukujud, puuviljad, käbid, seened jne.
- aastatel olevat riigiteenistuse ametnikele kingitud iga aasta jõuludeks kuuseehted, mis telliti selleks puhuks Saksamaalt.
- aastateks oli jõulupuu ümber nimetatud nääripuuks. Kuusele riputati vanade jõuluehete kõrvale ilmselt sotsialistlikust realismist innustust saanud tarbekunstnike loodud naturalistlikke, tarbeesemeid jäljendavaid kujukesi. Kuuselt ei puudunud ka nõukogulik sümboolika: kosmonaut ja punane viisnurk. Ehteid pärinesid enamasti Voroneži vabrikust.
Jõulupuule ja nääripuule on sära lisatud nii villa- kui ka vatitupsude, nii kuldse kui ka hõbedase karraga. Juba 19. sajandi lõpul sai poest osta kuusekarda – nn inglijuukseid.
Nõukogude ajal müüdi kuusekarda kuusevihma nimetuse all. Kuusevihma oli nii kerget värvilist kui ka jäika n-ö vaskset vihma, mis on olnud viimasel kümnendil nõutud rahvarõivavalmistajate seas. Vasksest vihmast on niblatud kardpitsi käistealasele ja tanuserva.
Pidulikkuse annab kuusele küünlasära. Varem seoti küünlad okste külge niidiga, selle kõrval hakkas levima kindlam moodus – traadist väänatud küünlapesa pikkade hargikujuliste harudega. Küünalt aitasid tasakaalus hoida harude otsas olevad hõbeda- või kullaläikelised värvitud savikuulikesed. Kuulikeste asemel on kasutatud ka männikäbisid, kuid kes on neid kasutanud, see teab – käbi on liiga kerge ja küünal vajub viltu. Juba 19. sajandi lõpul ilmusid müügile tänapäevani kasutatavad oksa külge vedruklambri abil kinnitatavad plekkpesakesed väikese rasva püüdva taldrikuga. 19.–20. sajandi vahetus tõi kuusele säraküünalad. Nende süütamist lunisid nii 100 aastat tagasi kui lunivad tänapäevalgi alati põnevil näoga lapsed.
Kuusepuul on olnud igal kümnendil oma ehtemood. Viimasel aastatel on pakutud välja aasta moevärvi ja ehtetüüpi. Kui paljud selliseid soovitusi järgivad? Jääb loota, et ka vanad, mälestustega seotud kuusehted pääsevad oma ilu näitama ja küünlatules särama.
Miks on aegade jooksul ikka ja jälle valmistatud kärbseseenekujulisi jõulupuuehteid? Miks on jõulukaardil sageli näha päkapikke kärbseseene all? Kui keegi teab, jagage seda ka teistega.
Vastuse kärbseseene küsimusele leiab ERRist: https://novaator.err.ee/1014485/teadlane-selgitab-kust-parineb-eestlaste-kuuseusk
“Jõulukaartidel on kujutatud ka punase kübaraga seeni. Need meenutavad meie punast kärbseseent. Tekib küsimus, et miks on jõulukaardil kujutatud mürgiseent? Tegemist ei ole aga punase kärbseseenega, vaid Lõuna-Euroopas kasvava keiser-kärbseseenega. Keiser-kärbseseen ei ole mürgine ning on itaallaste ja teiste rahvaste poolt kõrgelt hinnatud piduroog.”
Kärbseseen jõulupuul peaks Saksa kultuuriruumist tulema. Kärbseseen kasvab kuusemetsas ju. Õnneseen ehk gluckspilz peakski just kärbseseen minuteada olema.
On hea, et tänapäeval mõeldakse rohkem ohutuse peale.