Ford Sierra – 90ndate Sierrari

Maarja Vaikmaa, ERMi sisuturunduse spetsialist
Kaire Mets, Tartu Kutsehariduskeskuse turundusjuht

ERMi näitusel „Ise tehtud Eesti“, vahetuvate näituste saali keskel ilutseb 90ndate aastate rahvaauto Ford Sierra – helesinine nagu iga tollel kümnendil elanud eestlase unistuski temast. Näitusel saab Sierrasse nii sisse istuda, pagassi piiluda, pahvaku Wunderbaumi-lõhna sisse tõmmata kui ka ajastumuusikat kuulata.

Aga kuidagi pidi see Sierra ju ka näitusesaali saama?! Siin rullub lahti tema eksponaadiks saamise lugu.

Üks Ford Sierra, palun!

Tänavu juulikuus sõitsid ERMi näituste juht Kristjan Raba ja 90ndate näituse produtsent Külli Lupkin Virumaale, et sealt tagasi tulla Ford Sierraga, mis oleks uuel näitusel täpiks „i“ peal. 70kilomeetrise tunnikiiruse ning vahepeatustega tanklas, burksiputkas, isamaaliste heinapallide juures ja rehvitöökojas jõudis kunagi Raadi autoturult ostetud Sierra taas oma vanasse koju Tartu linnaservas.

Tunnistus sellest, et Sierra on ostetud Raadi autoturult. Foto: ERM

Peatus, taamal heinapallid. Foto: Kristjan Raba (ERM)

Projektijuht ja näituse produtsent Külli Lupkin ning näituste juht Kristjan Raba. Foto: Agnes Aljas (ERM)

 

Kuigi Sierra oli väga hästi säilinud, pidi ta siiski läbima värskenduskuuri, et saada täisväärtuslikuks muuseumieksponaadiks. ERM lõi käed Tartu kutsehariduskeskusega, kuhu auto ilu- ja elektritöödeks viidi. Iga sõit Sierraga on aga seiklus!

 

Uus tuulepluus ehk vuntsimistööde logi

7. september 2018

Kui peatselt ERMi eksponaadiks saav Ford Sierra autotööstuse uksest välja vuras, polnud Tartu kutsehariduskeskuse automaalri erialal õppivad Alver Noormägi ja Venno Sellak veel sündinudki. Aga ometi nende teed ristusid, sest poistel on käsil omaaegse kultusauto näitusekõlbulikuks vuntsimine enne, kui see ERMi 90ndate aastate elu-olu tutvustaval näitusel „Ise tehtud Eesti“ koha sisse saab võtta.

„Juhipoolsel küljel olid silmanähtavad augud, lahtine rooste ja pahtlitükid, need lihvisime maha ja remontisime,“ selgitas Alver sellal, kui Venno autokeret paberi ja kilega kattis. Edasi tuleb värvitavad osad kruntida, siis läheb peale kivikaitse ja siis läheb auto värvikambrisse värvimisele, selgitasid poisid tööde käiku.

10. september 2018

Ford Sierra teekond ERMi eksponaadiks jätkus värvitöökojas. Seda, et auto võõpamiseks ei kasutata pintslit, vaid värvipihustit, on ilmselt kõik kuulnud. Aga värvitöökodades on paremini hoitud saladusi. Näiteks see, et autovärvi alla käib kõigepealt kruntvärv ning kivikaitse kiht. See „pehmendab“ pinda, et vastu autot lennanud kivike sealt kergemini tagasi põrkaks. Ka tulevane eksponaat sai kivikatse kihi, kuigi muuseumis teda kivirahe ei ohusta.

Kruntimine. Foto: Tartu KHK

Pahteldus. Foto: Tartu KHK

Siis tuli aeg välja otsida peen masin nimega spektromeeter, mille abil määratakse värvitoon, et täpselt sama tooni saaks uuesti kokku segada. Ikka nii, et arvuti annab grammipealt kogused, milliseid pigmente värviks kokku segada. Värvimistöid tegid Alver ja Venno aga värvikambris, sest selle töö juures lendub üht-teist õhku. Värvijal tuleb seetõttu kanda kindlasti värvimaski, kummikindaid ning kombinesooni. Siis värvipüstol kätte ja pihustama! Tundub lihtne, kuid õige kauguse ja kiiruse tabamine tahab siiski harjutamist.

Värvikamber on veel selle poolest hea, et peale värvimistööd saab seal õhku soojendada ning nii kuivamist kiirendada. Juba tunni aja pärast on värskelt võõbatud auto külg niipalju kuiv, et võib kambrist välja sõita!

Värvimiseks valmis! Foto: Tartu KHK

Värvimine. Foto: Tartu KHK

Värvitud ta saigi! Foto: Tartu KHK

14. september 2018

Ford Sierra vuntsimine jätkus ka sel nädalal. Nii said autoosakonna õpetaja Janari Zirk ja autotehnik Aivo Mikk nuputada, kuidas Sierra esilaternad alati lahkelt säraksid ning autoraadiost kõlaksid ainult 90ndate hittlood! Nuputamisele aitas kaasa ka osakonnajuht Silver Sõukand.

Autoosakonna õpetaja Janari Zirk (vasakul) ja autotehnik Aivo Mikk. Foto: Tartu KHK

Lükkasime, lükkasime, lükkasime auto…

Kui Tartu kutsehariduskeskuse meeskond oli Sierrale värskema ilme andnud, löödi autole taas tuurid sisse. ERMikad seisid ootusärevuses uksel, kui kooli autoosakonna juht Silver Sõukand muuseumi laadimisalale roolis. Nüüd tuli ERMi meeskolleegidel Sierrale käed külge panna ning auto läbi maja näitustesaali lükata. Või nügida. Huvilisi oli ka väljastpoolt maja.

 

***

Eks siis aasta pärast ole näha, kas Sierra tuleb näitusesaalist välja omal või musklijõul, kuid seniks – tule proovi autoraadiot kruttida ja surfa ajastuhittide taustal 90ndate laineil.

Foto: Arp Karm (ERM)

 

Lisa kommentaar