Külaskäik Siberi setode juurde

Tekst ja fotod: Margret Jürison

22. juunist kuni 1. juulini toimusid Krasnojarski krais Siberi seto kultuuri päevad, mille raames käis Siberis 8-liikmeline setode esindus Eestist. Kultuuripäevade raames tutvustati Setomaad ja Eestit. Korraldati kontserte ning pillimängu-, tantsu-, käsitöö- ja toiduõpitubasid.

Jõudsime Siberisse jaanilaupäeval. Lennujaamas võttis meid vastu Siberis elav eestlane Veera Oinets, kes oli meile järgnevatel päevadel ka giidiks. Päeval tutvusime linnaga ja õhtul ootas meid ees ühine jaanipäeva pidamine Krasnojarskis, kuhu olid kokku tulnud kõik seal elavad eestlased, lätlased, leedukad, sakslased jne. Jaanipäeva pidustus oli uhke, sai süüa, juua, laulda ja tantsida. Peopaigas müüdi kohalikku käsitööd. Krasnojarskis tutvusime muuseumite ja kohalike vaatamisväärsusustega. Järgmise päeva lõunal alustasime oma sõitu Siberi setode külla Haidasse. Haida külas võeti meid vastu soojade tervituste ja setodele kohaselt laulu saatel. Külas kostitati meid rikkalikult. Tutvustati kohalikku eluolu, näidati ümbruskonda, kutsuti palju külla ja aeti juttu. Lisaks Haidale külastasime ka lähedal asuvaid külasid: Narva, Bulatnova, Perova, Bolshoi Ungutk.

Eelviimane päev Haida külas möödus pidustuste saatel. Kohale oli tulnud suur hulk rahvast nii lähiküladest kui ka Krasnojarskist. Päeva esimeses pooles oli kontsert, kus astusid üles Siberi setod,  naaberkülade esindajad ja kaugemalt tulnud. Lisaks pakkusime me omalt poolt kontserti koos laulu, tantsu, pillimängu ja kohalikele lastele selgeks õpetatud seto näidendiga. Päeva teises pooles kaeti suur pidusöögilaud.

Reis oli väga eriline ja meeldejääv. Siberi setod olid külalislahked, siirad ja sõbralikud inimesed.

Fotosid reisilt

Enne jaanipäeva pidustusi Krasnojarski vaateid nautimas.

Pildil Eesti setode esindus (paremalt): Tiit Sibul, Andreas Kalkun, Margret Jürison, Anneli Jürison, Veera Oinets, Aino Koser, Anne Veesaar, Siiri Toomik ja Piret Tillo.

Jaanipäeval müüs kohalik rahvas oma käsitööd.

Siberis elavad Eestlased tegelevad aktiivselt käsitööga ning on kokku meisterdanud hiigelsuure uhke kinda.

Jaanipäeva pidustus oli uhke – sai süüa, juua, laulda ja tantsida.

Haida küla, setopäraselt Hait, on kolmekilomeetrine ridaküla. Külas leidub palju huvitava välimusega maju ning õhtuti näeb seal koju lüpsile jalutavaid lehmi.

Selles väikeses armsas majas asub setu muuseumitare. Muuseumi on kogutud riideid, vanu tarbeesemeid ja fotosid.

Saabumine peopaika. Tervitama oli tulnud Siberi seto Lidia.

Siberi seto Lidia ja Anne Veesaar.

Haida kultuurimaja folklooriansambel Lill näidendit ja laulu esitamas.

Siberi setode lasteansambel Kullõrkukk.

Setod kontserti nautimas.

Ühine pidulaud, kus lauldi ja mängiti pilli.