Tekst: Anu Kannike, teadur
Fotod: Liina Kuzemtšenko, müügijuht
Selle aasta aprillis kuulutas ERM välja toidusuveniiri konkursi. Tegu polnud pelgalt tavapärase meenevõistluse ega ka muuseumiköögile meelepärase toiduaine valimisega. Konkurss on osa laiemast toidukultuuri-alasest uurimis-, teavitus- ja arendustegevusest, mis on viimase paari aasta jooksul saanud muuseumi teadustöö üheks põhisuunaks. Meie teadurite välitööd ja tihe suhtlus kohalikust toidupärandist inspireeritud ettevõtjate ja piirkondlike arenduskeskustega on näidanud, et nii tootjate kui ka tarbijate huvi sedalaadi toodete vastu on suur. Samas jääb nii mõnelgi puhul vajaka taustateadmistest toidu ajaloo vallas, mis aitaks tootele luua ehedat ja põnevat lugu. Samuti ei osata alati hinnata kohalikku toorainet ja endisaegseid tehnoloogiaid. Komistuskiviks võib saada ka väheütlev pakend või nõrk turundus. ERM tahab ja saab olla selles vallas asjatundlikuks eksperdiks ja koostööpartneriks.
Toidusuveniiri konkursi eesmärgiks oli esile tõsta tooteid, mille valmistamisel on kasutatud traditsioonilist retsepti ja kohalikke toiduaineid, mõistagi eeldasime häid maitseomadusi ja pilkupüüdvat ning praktilist, samas loodussõbralikku kujundust. Ühtlasi soovisime mitmekesistada ERMi tutvustavate ja mainet kujundavate suveniiride valikut muuseumi poes.
Konkursile saadeti kokku 28 toodet, millest paljud üllatasid hindamiskomisjoni originaalsete ideede, läbimõeldud lugude ja mitmekesiste maitsetega. Ülekaaluka võidu pälvis Hiiumaa väiketootja Stonefish OÜ toode kuivatatud lesta ribad. Hindajaid võlus kõigepealt suurepärane maitse – väike pakike tühjenes imekiiresti – ja kohaliku kala ning traditsioonilise valmistusmeetodi kasutamine. Teiste seast tõusis esile ka muhe hiiumurdeline tootekirjeldus:
“Tahedat lesta oo IIUMAAL ikke söödud. Varem pandi teised räästa eerde vilusse rippuma. Pärast keedeti tuhlide peal pehmeks ja tuhlidel ka säänsem mekk man. Nüid sesust asja õite harva näeb.
Aga lesta püitakse merest ikke ja saunas käib iidlane ka iga jumala laupäev niigut aamen kirigus. Ja kes see saunas vett muuks kui pesemiseks tarvidab. Saunaõlle kõrvale kuivand lesta hea pruukida. Selle tarvis igalühel oma nuga pihus millega hee ribasid vesta, iiu õlle ja nalja kõrvale.”
Kõrgeid punkte pälvisid ka teise ja kolmanda koha väärilised tooted – Kasekunst OÜ ruuge mahe kasesiirup ning Perfect Plant OÜ kanepiõli. Kasesiirupi puhul tõstis hindamiskomisjon esile toote väga häid maitseomadusi, originaalsust, kvaliteetset ning atraktiivset disaini, samuti on plussiks tootega kaasas käiv sisukas ja kaunilt kujundatud retseptivalik. Toode on valmistatud naturaalsest kasemahlast ja sisaldab vaid looduslikke suhkruid, sobides hästi erinevatesse küpsetistesse ja magustoitudesse.
Maheda kanepiõli maitse oli tõeliselt mahe ja puhas, kõrgeid punkte andis hindamiskomisjon ka sama firma kanepiseemnetele ja kanepijahule. Kõik need tooted on tervislikud ja kulinaarselt mitmekesiste kasutusvõimalustega ning ka tootmine on loodussõbralik ja kohalikest traditsioonidest inspireeritud.
Esikolmikusse jõudnud võivad nüüdsest kasutada oma toote reklaamis märget “ERMi toidusuveniiri konkursi võitja“. ERMi poes tõstetakse need esile muuseumi logoga tähisega „ERMi toidusuveniir“. Tõenäoliselt jõuavad meie müügiletile ka mõned teised konkursile esitatud kvaliteetsed tooted.
Tore on tõdeda, et mitmed konkursil osalenud toidusuveniirid olid kas uued või lausa spetsiaalselt ERMile mõeldes loodud. Rõõmustav on seegi, et esindatud olid peaaegu kõik maakonnad – näiteks Mulgimaalt saadeti meile mulgi pudru ja hapukapsa näksid, Virumaalt metsahõnguline tee, Saaremaalt kadakajahu, Võrumaalt marjarullid ja käsitööõlu. Oli ka õnnestunud pärand- ja moodsama toidu ühendusi, nagu põdrasamblik šokolaadis, mitmesugused uudsed kamasegud ja ka innovaatiline ternespiimapulber.
ERMi konkurss andis uut ainest ka meie toidukultuuriga tegelevatele uurijatele, analüüsimaks toidupärandi hetkeseisu ja arenguid tänapäeva Eestis, selle rolli kohalikus identiteedis, aga ka muuseumitöö rakenduslikes väljundites.