Eva Toulouze,soome-ugri uuringute professor INALCO (Pariis), TÜ teadur
Balzjuga külapalvus oli esimene, kus me juunis 2014 koos Liivo Niglase ja Laur Vallikiviga osalesime. Elasime esimestest välitöödest alates Balzjugas ühe väga meeldiva perenaise juures ja kohtusime seega paljude külaelanikega, naabrite ja pererahva sugulastega. Nii et me ei olnud siis enam tundmatud võõrad, vaid pigem omad inimesed.
Meie eest hoolitses ka Balzjuga noor ohvripapp Fridman Habipjanov, kohaliku kooli muusikaõpetaja ja ühe lapse isa, kellega palju aega veetsime. Tema abilised, mh külaelanikud, olid ka meile tuttavad. Nõnda oli kindel, et meie kohalolek ei saa kedagi segada.
See palvus on eriti huvitav, sest just selles külas on 60 aastat palvetanud vana ja autoriteetne ohvripapp Nazip Sadriev, kes on valinud Fridmani enda järeltulijaks ja teda koolitanud. Järjepidevus on selles külas tagatud – Fridman korraldab oma palvust täpselt nii, nagu talle on õpetatud.
Palvuse päeva varahommikul läheb Fridman lamba järele, nagu kokku lepitud.
Fridman võtab lamba, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze
Perenaine annab talle koos lambaga enda küpsetatud leiva, kuhu on topitud münt.
Lamba perenaine annab Sidorile leiva, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Seekord andis lamba ühe abilise, Sidori ema. Siis sõidab Fridman abiliste juurest läbi ja viib nad ohvrikohale, mis on natuke külast väljas metsas, mis jääb suure tee poole.
Ohvriplats Balzjugas, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Ohvriplats Balzjugas, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze
Nad tassivad kohale lamba ja muud asjad, mida vaja läheb: katlad ja elanike juurest kogutud toiduained, vilja ja või. Palvusele on kogunenud ohvripapp Fridman ja abilised Sidor, Šurik, Fajzõ ja Mengaraj, kes on kõik temast vanemad. Mengaraj on kaasa võtnud lapselapse, kes on kogu ettevalmistuse juures. Kohal on ka antropoloogid… Abilistel on kogu aeg midagi teha: tuleb lõhkuda puid, et mitu tundi tuld ülal hoida (lõpuks on kolm lõket); tuua vett lähedal asuvast allikast ning puhastada-koristada pühakoht.
Sidor puhastab lauda, Fajzõ vaatab, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Samal ajal valmistutakse esimeseks palveks. Selleks tuleb keeta lihata putru, mis võtab aega, sest esmalt on vaja lõke teha, siis oodata, kuni vesi keema läheb, ja pudruaine sinna sisse valada. Fridman sätib valmis oma palvekoha: torkab suure kaseoksa maa sisse ning valmistab noodihoidja, kuhu paneb palveteksti.Fridman valmistub palveks, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze
Ta pole veel nii kogenud ja kardab, et tekst läheb meelest ära… Kui puder on valmis, paneb Fridman selga ohvripapi kostüümi, mis imiteerib natuke vana shortderem’it, valget kodukootud vertikaalsete triipudega rüüd. Fridmani rüü pole kodukootud ja on sinakat värvi. Päris shortderem’it ei koo keegi enam tänapäeval ning vanu pole saada: see, kellel see on, kasutab seda surirõivaks. Fridman palvetab, käes putru täis kauss, mille all on rätik ja kaseoksad.
Fridman loeb palvet, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze
Abilised põlvitavad ja iga kord, kui Fridman ütleb kummardudes Omin (umbes kolm korda palve jooksul), kummarduvad abilised sügavalt, nii et pea puudutab maad. See palve kannab nimetust siziskon ja sellega lubatakse jumal Inmarile teha ohverdus.
Siziskon, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Fridman, tema abilised ning antropoloogid söövad vahel seda putru, millega palvetati, igaüks omaette edasi palvetades. Aga Fridmanil pole aega isegi ümber riietuda, sest kohe järgneb lamba ohverdamine. Nüüd põlvitavad ainult Sidor, Mingaraj ja tema lapselaps, sest Šurik ja Fajzõ tegelevad lambaga.
Ohverdamise palve: ohvripapp, lambaohverdajad ja põlvitavad abilised, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Nad asetavad ohvrilooma külili, seovad tal käpad kinni ja piserdavad kaseoksaga teda puhastamise eesmärgil. Fridman on oma kohal, hoides rätiku ja kaseokste peal käes sedasama leiba, mille perenaine talle ennist andis. Sel ajal kui Fridman palvetab, lõikavad abilised lambal kõri lahti ja võtavad esimesed verepritsmed lusika peale, et see tulle visata. Seekord aga see ununes…
Lamba ohverdamine. Noaga Sidor, lusikaga Fajzõ, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Siis tuleb väga pikk paus. Suurde katlasse tule peal on vahepeal pandud soola ja vett. Abilised tegelevad lambakorjusega, mille nad nülivad ja tükeldavad.
Lamba nülgimine ja tükeldamine, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Kõige ajamahukam töö on sisikonna puhastamine, mis on naiste ülesandeks, kui neid on. Seekord otsustas Sidor (kelle lammas see oli), et ta teeb puhastustöö ise ära ja ei lase millelgi raisku minna. Seejärel pannakse lihatükid ning puhastatud sisikond katlasse ja oodatakse, kuni kõik pehmeks keeb.
Liha pannakse katlasse, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
See võtab kaua aega, nii et samal ajal juuakse teed (mis valmib teisel, väiksel lõkkel ja mille jaoks Šurik on nurmelt mustasõstralehti toonud), aetakse juttu ning loetakse kogutud raha üle. Just selle pika aja jooksul ühinevadki teistega esimesed külaelanikud, esimesena vana ohvripapp, kes kaasatakse abilisena.
Nazip Sadriev jõuab kohale, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Vana ja noor ohvripapp ühe külanaisega, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze
Pooleteise või kahe tunni pärast on liha pehme ja see võetakse välja.
Sidor võtab liha välja, Šurik hoiab vaagnat, Mingaraj vaatab, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze
Fridman peab välja valima need osad, millega ta palvetama hakkab: süda, maksa, pea, osa paremast eeskintsust, parem eesribi.
Fridman valib lihatükke, millega palvetada, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Selleks et oleks teada, milline on parem pool, on need tükid märgistatud enne katlasse viskamist. Seejärel asub Fridman jälle palvetama, nüüd rätiku ja okste peal lihakauss, ning kõik kohalolijad, keda on juba palju, on põlvili.
Inimesed põlvili, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Inimesed põlvili, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Maani kummardus, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Jälle tuleb kaua oodata! Aga tegevust abilistel jätkub: lihapuljongisse on valatud vilja ning lisatud või.
Nazip Sadriev paneb või pudru sisse, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze
Teinegi katel on kasutusse võetud ja nüüd keedetakse neis putru. Ühed abilised segavad suure labidaga putru, teised tegelevad lihaga: eraldavad liha kontidest, et lisada see siis pudrule. Puhastatud kondid pannakse ämbrisse ja usaldatakse vananaistele, kes need suurema rõõmuga lõpuni närivad.
Fajzõ ja Šurik segavad putru, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze
Abilised sorteerivad liha, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze
Puder pärast liha lisamist, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze
Inimesi voolab üha juurde. Sugulased kogunevad, aetakse juttu, oodatakse, kuni puder valmis saab. Kui abilised teatavad lõpuks, et puder on valmis, tõstetakse katel tule kõrvale ja inimesed võtavad järjekorda, et oma osa saada.
Šurik jagab rahvale putru, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze
Pudru jagamine, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Tavaliselt süüakse mitmekesi ühest taldrikust või kausist ja istutakse sugulaste ringis, et süüa pühaputru.
Pudru söömine, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Pudru söömine, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Pärast sööki tuleb viimane palve. Fridman on vahepeal Fajzõga raha üle lugenud ja nüüd tuleb rahapalve ehk „palve raha peal“. Fridmani asend on nüüd teistsugune: ta on palja peaga ning põlvitab.
Palve raha peal (džugeš), Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Rahvas aga põlvitab nagu ennegi.
Rahvas palvetab pärast sööki, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Rahvas palvetab pärast sööki, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Kui palve saab läbi, liiguvad nad kodu poole.
Inimesed lahkuvad, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze
Meeskond jääb kohale, et kõik ära puhastada, katlad puhtaks pesta, tuleasemed rituaalselt kinni panna.
Tuleaseme rituaalne kinnipanemine, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Kui ülesanded on täidetud, peab Fridman veel kord palve, aga nüüd on abilised püsti ja kummarduvad nagu temagi iga omin’i peal. Siis kustutakse viimane tuli ja pannakse pada auto peale.
Viimane palve abilistele, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Viimane palve abilistele, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi
Lõpp. Füüsiline tuleaseme kustutamine. Balzjuga 6.06.2014, Foto Eva Toulouze
See, kes ei ole saanud lõunaks püha putru, võib pöörduda Fridmani poole, kes jagab laiali kõik, mis on alles jäänud. Seda süüakse veel paar päeva, aga ettevaatust – loomadele seda ei anta, seda peavad sööma ainult inimesed.