Baškortostani udmurtide palvused 2. Külapalvus – Balzjuga

Eva Toulouze,soome-ugri uuringute professor INALCO (Pariis), TÜ teadur

Balzjuga külapalvus oli esimene, kus me juunis 2014 koos Liivo Niglase ja Laur Vallikiviga osalesime. Elasime esimestest välitöödest alates Balzjugas ühe väga meeldiva perenaise juures ja kohtusime seega paljude külaelanikega, naabrite ja pererahva sugulastega. Nii et me ei olnud siis enam tundmatud võõrad, vaid pigem omad inimesed.

Meie eest hoolitses ka Balzjuga noor ohvripapp Fridman Habipjanov, kohaliku kooli muusikaõpetaja ja ühe lapse isa, kellega palju aega veetsime. Tema abilised, mh külaelanikud, olid ka meile tuttavad. Nõnda oli kindel, et meie kohalolek ei saa kedagi segada.

See palvus on eriti huvitav, sest just selles külas on 60 aastat palvetanud vana ja autoriteetne ohvripapp Nazip Sadriev, kes on valinud Fridmani enda järeltulijaks ja teda koolitanud. Järjepidevus on selles külas tagatud – Fridman korraldab oma palvust täpselt nii, nagu talle on õpetatud.

Palvuse päeva varahommikul läheb Fridman lamba järele, nagu kokku lepitud.

1Fridman võtab lamba, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze

Perenaine annab talle koos lambaga enda küpsetatud leiva, kuhu on topitud münt.

2Lamba perenaine annab Sidorile leiva, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

Seekord andis lamba ühe abilise, Sidori ema. Siis sõidab Fridman abiliste juurest läbi ja viib nad ohvrikohale, mis on natuke külast väljas metsas, mis jääb suure tee poole.

3Ohvriplats Balzjugas, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

4Ohvriplats Balzjugas, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze

Nad tassivad kohale lamba ja muud asjad, mida vaja läheb: katlad ja elanike juurest kogutud toiduained, vilja ja või. Palvusele on kogunenud ohvripapp Fridman ja abilised Sidor, Šurik, Fajzõ ja Mengaraj, kes on kõik temast vanemad. Mengaraj on kaasa võtnud lapselapse, kes on kogu ettevalmistuse juures. Kohal on ka antropoloogid… Abilistel on kogu aeg midagi teha: tuleb lõhkuda puid, et mitu tundi tuld ülal hoida (lõpuks on kolm lõket); tuua vett lähedal asuvast allikast ning puhastada-koristada pühakoht.

5Sidor puhastab lauda, Fajzõ vaatab, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

Samal ajal valmistutakse esimeseks palveks. Selleks tuleb keeta lihata putru, mis võtab aega, sest esmalt on vaja lõke teha, siis oodata, kuni vesi keema läheb, ja pudruaine sinna sisse valada. Fridman sätib valmis oma palvekoha: torkab suure kaseoksa maa sisse ning valmistab noodihoidja, kuhu paneb palveteksti.6Fridman valmistub palveks, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze

Ta pole veel nii kogenud ja kardab, et tekst läheb meelest ära… Kui puder on valmis, paneb Fridman selga ohvripapi kostüümi, mis imiteerib natuke vana shortderem’it, valget kodukootud vertikaalsete triipudega rüüd. Fridmani rüü pole kodukootud ja on sinakat värvi. Päris shortderem’it ei koo keegi enam tänapäeval ning vanu pole saada: see, kellel see on, kasutab seda surirõivaks. Fridman palvetab, käes putru täis kauss, mille all on rätik ja kaseoksad.

7Fridman loeb palvet, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze

Abilised põlvitavad ja iga kord, kui Fridman ütleb kummardudes Omin (umbes kolm korda palve jooksul), kummarduvad abilised sügavalt, nii et pea puudutab maad. See palve kannab nimetust siziskon ja sellega lubatakse jumal Inmarile teha ohverdus.

8Siziskon, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

Fridman, tema abilised ning antropoloogid söövad vahel seda putru, millega palvetati, igaüks omaette edasi palvetades. Aga Fridmanil pole aega isegi ümber riietuda, sest kohe järgneb lamba ohverdamine. Nüüd põlvitavad ainult Sidor, Mingaraj ja tema lapselaps, sest Šurik ja Fajzõ tegelevad lambaga.

10Ohverdamise palve: ohvripapp, lambaohverdajad ja põlvitavad abilised, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

Nad asetavad ohvrilooma külili, seovad tal käpad kinni ja piserdavad kaseoksaga teda puhastamise eesmärgil. Fridman on oma kohal, hoides rätiku ja kaseokste peal käes sedasama leiba, mille perenaine talle ennist andis. Sel ajal kui Fridman palvetab, lõikavad abilised lambal kõri lahti ja võtavad esimesed verepritsmed lusika peale, et see tulle visata. Seekord aga see ununes…

11Lamba ohverdamine. Noaga Sidor, lusikaga Fajzõ, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

Siis tuleb väga pikk paus. Suurde katlasse tule peal on vahepeal pandud soola ja vett. Abilised tegelevad lambakorjusega, mille nad nülivad ja tükeldavad.

12Lamba nülgimine ja tükeldamine, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

Kõige ajamahukam töö on sisikonna puhastamine, mis on naiste ülesandeks, kui neid on. Seekord otsustas Sidor (kelle lammas see oli), et ta teeb puhastustöö ise ära ja ei lase millelgi raisku minna. Seejärel pannakse lihatükid ning puhastatud sisikond katlasse ja oodatakse, kuni kõik pehmeks keeb.

13Liha pannakse katlasse, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

See võtab kaua aega, nii et samal ajal juuakse teed (mis valmib teisel, väiksel lõkkel ja mille jaoks Šurik on nurmelt mustasõstralehti toonud), aetakse juttu ning loetakse kogutud raha üle. Just selle pika aja jooksul ühinevadki teistega esimesed külaelanikud, esimesena vana ohvripapp, kes kaasatakse abilisena.

14Nazip Sadriev jõuab kohale, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

15Vana ja noor ohvripapp ühe külanaisega, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze

Pooleteise või kahe tunni pärast on liha pehme ja see võetakse välja.

16Sidor võtab liha välja, Šurik hoiab vaagnat, Mingaraj vaatab, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze

Fridman peab välja valima need osad, millega ta palvetama hakkab: süda, maksa, pea, osa paremast eeskintsust, parem eesribi.

17Fridman valib lihatükke, millega palvetada, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

Selleks et oleks teada, milline on parem pool, on need tükid märgistatud enne katlasse viskamist. Seejärel asub Fridman jälle palvetama, nüüd rätiku ja okste peal lihakauss, ning kõik kohalolijad, keda on juba palju, on põlvili.

18Inimesed põlvili, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

19Inimesed põlvili, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

20Maani kummardus, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

Jälle tuleb kaua oodata! Aga tegevust abilistel jätkub: lihapuljongisse on valatud vilja ning lisatud või.

21Nazip Sadriev paneb või pudru sisse, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze

Teinegi katel on kasutusse võetud ja nüüd keedetakse neis putru. Ühed abilised segavad suure labidaga putru, teised tegelevad lihaga: eraldavad liha kontidest, et lisada see siis pudrule. Puhastatud kondid pannakse ämbrisse ja usaldatakse vananaistele, kes need suurema rõõmuga lõpuni närivad.

22Fajzõ ja Šurik segavad putru, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze

23Abilised sorteerivad liha, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze

24Puder pärast liha lisamist, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze

Inimesi voolab üha juurde. Sugulased kogunevad, aetakse juttu, oodatakse, kuni puder valmis saab. Kui abilised teatavad lõpuks, et puder on valmis, tõstetakse katel tule kõrvale ja inimesed võtavad järjekorda, et oma osa saada.

25Šurik jagab rahvale putru, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze

26Pudru jagamine, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

Tavaliselt süüakse mitmekesi ühest taldrikust või kausist ja istutakse sugulaste ringis, et süüa pühaputru.

27Pudru söömine, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

28Pudru söömine, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

Pärast sööki tuleb viimane palve. Fridman on vahepeal Fajzõga raha üle lugenud ja nüüd tuleb rahapalve ehk „palve raha peal“. Fridmani asend on nüüd teistsugune: ta on palja peaga ning põlvitab.

29Palve raha peal (džugeš), Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

Rahvas aga põlvitab nagu ennegi.

30Rahvas palvetab pärast sööki, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

31Rahvas palvetab pärast sööki, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

Kui palve saab läbi, liiguvad nad kodu poole.

32Inimesed lahkuvad, Balzjuga, 6.06.2014. Foto: Eva Toulouze

Meeskond jääb kohale, et kõik ära puhastada, katlad puhtaks pesta, tuleasemed rituaalselt kinni panna.

33Tuleaseme rituaalne kinnipanemine, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

Kui ülesanded on täidetud, peab Fridman veel kord palve, aga nüüd on abilised püsti ja kummarduvad nagu temagi iga omin’i peal. Siis kustutakse viimane tuli ja pannakse pada auto peale.

34Viimane palve abilistele, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

35Viimane palve abilistele, Balzjuga 6.06.2014. Foto: Laur Vallikivi

36Lõpp. Füüsiline tuleaseme kustutamine. Balzjuga 6.06.2014, Foto Eva Toulouze

See, kes ei ole saanud lõunaks püha putru, võib pöörduda Fridmani poole, kes jagab laiali kõik, mis on alles jäänud. Seda süüakse veel paar päeva, aga ettevaatust – loomadele seda ei anta, seda peavad sööma ainult inimesed.

Lisa kommentaar