Eksperiment kui võimalus ühendada erinevaid ainevaldkondi

Tekst: Virve Tuubel, giid-metoodik 

Fotod: Tuuli Piirsalu

 

 

Kümmekond huvilist õpetajat osales sügisese koolivaheaja esimesel päeval Tallinna Ülikoolis Tartu Ülikooli Kultuuriteooria Tippkeskuse poolt korraldatud seminaril „ Kultuuriline identiteet: uurimistöö meetodid“ töötoas, kus lõhestati palki ja värviti linast kangast. Töötuba hõlmas kahte katset ja nende lahti seletamist ning sidumist erinevate õppeainetega. Eksperimenti korraldasid TÜ arheoloogia projektijuht Viire Pajuste ja ERMi giid-metoodik Virve Tuubel.Palgi lõhestamine.

Kui värvimiskatse materjalid jõudsid töötuppa keskmise suurusega kandekotis, siis teises katses vajaminev männipalk tuli tuua metsast läbi Tallinna sõiduauto järelhaagisega. Õnneks toimus töötuba TLÜ siseõuega õppehoone alumisel korrusel ning suur männipalk toodi välisuksest klassiruumi suurema vaevata. Toore männipuu lõhestamisega nähti vaeva pea pool tundi. Enamik osalejatest koges esmakordselt, mida palgi lõhestamine tegelikult tähendab. Lisaks jõule on vaja korralikke töövahendeid ja eelkõige teadmisi. Emotsioonid, mida saab kogeda protsessis osalemisel, on kirjeldamatud! Oodatakse tipphetke – palgi lõhenemist. Kõik osalejad on juba higised, jõuvarud on pea ammendatud. Ruum on täis märja puu lõhna. Lõpuks hakkab kostma uskumatult kõva heli ja siis vajuvadki palgipooled kaheks tükiks põrandale. See oli imeline jõud, mida oli selles väikeses ruumis isegi füüsiliselt tunda.

Kokkuvõtteks tõdeti, et toimunud katsed hõlmasid erinevaid valdkondi, mille peale ei pruugigi kohe tulla. Eksperimendid sidusid füüsikat, loodusõpetust, ajalugu, eesti keelt, töö- ja kunstiõpetust. Eksperiment on oma olemuselt ainulaadne, sest tulemus sõltub paljudest asjaoludest ning pole garantiid, et lõpptulemus on just selline, nagu soovitakse. Jääb loota, et tegijate vaev läks asja ette ja innustab osalejaid eksperimenteerima, eriti klassiruumis.

Lõhestatud palk.

 

Leave a Reply