Romantiline reisikiri külaskäigust Heimtalisse

Kairi Ustav ja Maarja Vaikmaa, avalike ja välissuhete teenistus

Rõõmustavaid põhjusi suund Viljandimaale võtta oli meil mitu: veebruaris asus Heimtalis ametisse uus juhataja Tiina Jürgen ning päev enne meie visiiti anti Anu Rauale üle riiklik kultuuri elutööpreemia. Meil oli suur soov kolleege õnnitleda ja törts tööjuttugi puhuda.

Kiire tegutsemisega harjunud turundajatena arvestasime esiti poolepäevase lähetusega, kuid kogenumad ermlased soovitasid Heimtali jaoks heaga terve päeva varuda. Seal kulgevat aeg omasoodu. Raadilt saadeti meid teele koguni soojade käepigistustega – nõnda eriline on sõit sõsarmuuseumisse. Ja nii romantiline nagu maaelu, oli ka meie külaskäik.

Kodumaised maastikud olid end varahommikul suure juubeli ootuses juba kaunilt ehtinud. Päiksekiired sillerdasid karges õhus jääkristallidelt vastu ning metsatukad kandsid uhkusega härmarüüd. Koduloomuuseumi ukse poole astudes kostis taldade alt ammuigatsetud lumekrudin ning hingeaur andis tunnistust tõelisest talvest.

Aeg kulgeb Heimtalis omasoodu.

Muuseumi tagatoas tervitas meid rõõmsameelne majarahvas – juhataja Tiina, giid-koguhoidja Merle ning meister Artur. Laud kaeti hea-paremaga ning jutuvada läks pikema ootamiseta lahti. Vaatasime üheskoos üle sõsarmuuseumi praegused tegevused, kuulasime kolleegide uusi mõtteid ning arutlesime, kuidas teave Heimtalis toimuva kohta suurema hulga huvilisteni jõuaks. Keskpäeval meiega liitunud Mulgi kultuuri instituudi juhataja Kaja haaras Mulgimaa põhjapiiril asuva muuseumi rõõmuga ka oma punti. Arutelu viis meis kõigis suurt elevust tekitavate mõteteni Heimtalis paiknevast rahvarõiva nõuandekeskusest, mulgi keelekoolist ja suvistest kultuuriüritustest. Nüüd tuleb ainult tööga pihta hakata!

Ühiste ettevõtmiste märgiks vaadati üle Eesti Vabaõhumuuseumi algatuse “Koo end ajalukku” raames Heimtalis kootud kaltsuvaip. Õigemini, selle koopia. Fotol (vasakult): Merle, Kaja, Tiina ja Kairi. Taamal tahvlil mälestus veebruari algul toimunud ajarännakust.

Jutud kokku räägitud, tegime Merle juhatusel muuseumiga tutvust.  Vanas külakooli hoones paikneva koduloolise muuseumi kogudes on kohalike koolieluga seotud materjale ning lähiümbrusest pärit tööriistu, lisaks kapi- ja kirstutäite kaupa rahvuslikke tekstiilinäiteid. Teisel korrusel on koguni sahtlitäis vanaaegset pesu. Merle sõnutsi pidi see üks popp sahtel olema. Lisaks põikasime nii rahvamajja kui ka kõrvalasuvasse hoonekompleksi, kus veedavad oma praktika nii EKA, TÜVKA kui ka Tartu Kunstikooli tekstiilierialade tudengid. Mõelda vaid, kõikide nende mustrite ja rahvakultuuri keskel!

This slideshow requires JavaScript.

Meie karastavale jalutuskäigule pani punkti Anu Raua soe vastuvõtt tema isatalus Käärikul. Heimtali rahva külalislahkus on tõemeeli piiritu! Maitsvate roogadega kaetud laua taga meenutas Anu viimaseid välismaareise ja jagas meiega muljeid värskest Haapsalus käigust. Võtnud vastu riikliku elutööpreemia, pani ta juba vaimu valmis Viljandi valla tänaseks vastuvõtuks. Anu näitas meile ka ateljeed, kus lugematute lõngakorvide ja värvide virrvarri keskel kavanditest pisitasa vaibad saavad. Praegu käivad viimased tööd aprillis ERMis avatavaks ülevaatenäituseks. Anu abistav vaibakuduja Merike kõneles, kuidas ta praegu töös olevale näituse nimivaibale „Isamaastik“ ESTCube’i kudus.

On ikka näputöö!

Anu oma kodutalu aknal. Päike oli meie vastu eriliselt lahke.

Meile oli antud ka püha ülesanne – näituse tarvis üks vaip Raadile kaasa tuua. Päeva lõpus kerisimegi vaiba koos Anuga rulli, katsime linaga ning soojade sõnade ja koer Tuksi haukumise saatel asusime tagasiteele. Tartus tervitas meid loojuma sättiva päikese peegeldus ERMi sissepääsul. Oligi ring täis.

Kas teadsid, et…?

• Heimtali muuseum sai mullu novembris 30 aastaseks. Loe muuseumi ajaloost ERMi kodulehelt.
  • Heimtali hiljuti uuendatud püsinäitus kannab nime „Põlvest põlve elutarkus“. Näituse kuraator ja kujundaja on Anu Raud.
  • ERMi kogu maja külastuse piletiga saab poole aasta jooksul külastada ka Heimtali muuseumi.
  • Heimtalis avatakse tänavu mitu ajutist näitust:
    • mai – „Klassikud. Leo Rohlin“. Ülevaade Eesti ühe sajandi legendaarseima keraamiku töödest ja loomingus;
    • juuni – „Sada kunstimaastikku“. Noorte arhitektide Laura Linsi ja Roland Reemaa kuraatoriprojekt koostöös Anu Rauaga.
  • Heimtali muuseumil on veebruarikuust ka oma Facebooki leht.
  • Aprillis avatakse Tartus Eesti Rahva Muuseumis Anu Raua ülevaatenäitus „Isamaastikud“.

Sõsaratega ongi nii nagu kinnitab üks sussipaar Heimtalis.